Recenze: Farma zvířat

Nakladatelství: Aurora
Překlad: Gabriel Gössel
Rok vydání: 2000
Počet stran: 110
Hodnocení na databazeknih: 91%

Anotace:

Farma zvířat je alegorický satirizující román George Orwella, ukazující formou bajky politické vztahy a děje mezi lidmi. Autor se důsledně vyhýbá vysvětlujícím komentářům, ale vzhledem k době napsání díla je nejzjevnější podobenství se stalinistickou degenerací Sovětského svazu. V příběhu se objevuje skupinka zvířat, která se vzbouří a vyžene lidi z farmy, na které žije, a vede ji sama. Jejich vláda se však postupně zvrhne v brutální tyranii. Tento román byl napsán v průběhu 2. světové války a vydán srpnu roku 1945. Ačkoliv nebyl do konce 50. let příliš úspěšným, dnes je jedním z nejznámějších děl autora, stejně jako např. antiutopický román 1984.

Vzhledem k tomu, že tato kniha je z povinné četby a pravděpodobně každý o ni četl, tak ji nemusím příliš zdlouhavě představovat. Je to kniha, která zajímavým a poutavým způsobem upozorňuje na hrůzy, které se děly. Na hrůzy, které jsou ještě velmi čerstvé. Vše je zasazeno na farmu zvířat, kde se zvířata rozhodnou, že mají dost kruté vlády lidí a chtějí si vládnout samy, aby nastolily rovnoprávnost a nebylo jim nic upíráno. Vyženou farmáře i jeho ženu a zavedou animalismus. Což je vláda zvířat, kde platí sedm přikázání. A nejdůležitější je to poslední - Všechna zvířata jsou si rovna. Ale jejich vláda se postupně zvrhne v tyranii.

Vlády se ujímají vykutálená prasata Napoleon a Kuliš, kteří postupně mění přikázání, jak se jim to zrovna hodí. Samozřejmě ve svůj prospěch bez ohledu na to, že ostatní zvířata se mají snad ještě hůř než za vlády farmáře. Ostatní zvířata se ale uklidňují tím, že to všechno dělají pro své dobro a blahobyt a ne pro ten lidský. A hlavně - jsou svobodní! Nebo to si aspoň myslí.

Celá Farma zvířat je reakcí na ruskou revoluci a Stalinův kult osobnosti. Kanec Major představuje Lenina, Napoleon Stalina, Kuliš Trockého, psi tajnou policii, ovce hloupé ovce, co si nechají za každé situace nabulíkovat jakoukoliv kravinu a uvěří jí, osel Benjamin pasivní intelektuály, kteří si vše dobře uvědomují, ale odmítají proti tomu cokoliv podniknout a i další zvířata mají své zastoupení. Každopádně i přes náznaky a nápovědy, které čtenáři říkají, kam dílo odkazuje, se dá kniha napasovat víceméně na jakoukoliv dobu i režim. A to ji dělá jedinečnou a nadčasovou.
Tím, že Orwell tuto knihu pojal jako bajku, ji dodal na originalitě. V tomto kousku ani nic nenapsal úplně na plno a spoustu toho nechává na čtenáři a tím právě dodal knize nadčasovost. A i přes nevelký rozsah se podařilo děj skvěle vygradovat. Postupně vidíme, jak prasata přejímají absolutní vládu nad farmou a tím se stupňoval můj (a věřím, že i váš) pocit ukřivděnosti a slabosti, když jsem s každou otočenou stránkou propadala beznaději, protože většina zvířat, těch otroků, nic nechápalo. Závěr knihy je pak jen takovou třešničkou na dortu. Po přečtení posledního řádku mi přeběhl po zádech velmi nepříjemný mráz a věřím, že se tak stane každému čtenáři, který pochopí knihu tak, jak má být pochopena.
Občas se ale v novele najdou i úsměvné momenty. Mě osobně bavil kůň Boxer, když se učil abecedu.
Když jsem knihu poprvé držela v rukou, tak jsem ještě nevěděla, co je tohle za poklad. Tahle kniha je jedinečná svým stylem vyprávění, postavami i lehkým nadhledem, kterým lidem přibližuje čtivou formou, co se v té době dělo. Tato kniha je právem na listu povinné četby. Kniha je útlá a velmi poutavá a tak je perfektní i pro nečtenáře. Myšlenky z ní z hlavy jen tak nedostanete. Jak už jsem zmínila, tak se jedná o dílo nadčasové a tím pádem je stále tak nějak aktuální. A právě proto je tato kniha tak důležitá.

Nejsilnější stránkou knihy je styl vyprávění. Chytne vás a už nepustí.

Všechno tak nějak do sebe zapadá a i když to není dokonalá kniha, tak ve mě zanechala tolik, že kolonku nejslabší stránka knihy, vynechám.

Shrnout tento příběh jedním slovem není až tak lehké, ale asi bych zvolila slovo děsivé. Ano, tato kniha byla děsivá a nebylo mi při jejím čtení dobře.

Knihu doporučuji všem. Opravdu. Přečtěte si tuto knihu. Nezabere to tolik času a dá vám to mnoho.

Obálek této knihy je mnoho. Přesto tentokrát i tuto kategorii vynechám, protože mi obálka, v případě této knihy, nepřijde důležitá.

George Orwell, vlastním jménem Eric Arthur Blair, byl britský novinář, esejista a spisovatel demokratické levicové orientace. Světovou popularitu si získaly jeho alegorické antiutopické romány Farma zvířat a 1984 popisující nehumánnost totalitních ideologií.

Tahle kniha nejde hodnotit jinak. Každý by si ji měl přečíst. Je důležité vědět, co se dělo a jak se to projevuje.
5★/5

Minule jsme si povídali o knize Ohnivé květy.